Tävlingsbilar har alltid varit beroende av bra däckval beroende på vilket underlag de kört på. Ett bra tävlingsdäck är både e- och dot märkt. E-märket står för att det är godkänt i hela EU, bakom e står en siffra som anger vilket land som godkänt däcket. Dot-märkningen anger tillverkningsvecka och år, det är de fyra sista siffrorna. Racing och tävlingsdäcket har utvecklats ordentligt under åren i och med att farterna har ökat.
Det finns olika grusdäck för rallytävlingar på grussträckor. En budgetvariant kan vara att använda sig av regummerade däck som har en påbyggd slitbana på en gammal däckstomme. Om huvudstommen inte är skadad regummerar, det vill säga värmer man på en ny slitbana. Ett regummerat däck är inte lika slitstarkt. Ett bra grusdäck har förstärkta sidor, det ger en stabil belastning i kurvorna och tål stötar mot punktering bättre än ett regummerat däck. Slitbanan kombineras av syntet- och naturgummi, ju mer gummi desto mjukare däck.
Riktningsbestämt däck har högre prestanda än det vanliga standard grusdäcket. Det finns två typer av riktningsbestämda däck, diagonal och radialdäck. Skillnaden mellan dem är textilcordens placering mot däckets rullriktning. Idag finns bara radialdäck som används, där placeras textilcorden radiellt mot rullriktningen. Det finns ett grusdäck med smalare slitbana, däcket har extra förstärkta sidor.
På vintern använder sig rallybilarna av specialdubbade rallydäck där dubben får sticka ut.
Ibland väljer en racerförare att saipa ett däck, det innebär att de skär med en speciell skärmaskin på mönsterklackarna på däcket. Det har både för och nackdelar med att saipa ett däck under tävling. Det positiva är att driv- och bromsförmågan påverkas positivt. Däremot så påverkas stabiliteten negativt.
Vid asfaltkörning som ofta förekommer vid racing och STCC använder man speciella asfaltsdäck. Det finns ett däck som är lite mönster i, men ändå inte ett slicksdäck. Däcket fungerar utmärkt på släta underlag som asfalt och lite våta och fuktiga förhållanden.
Det ultimata torrdäcket är slicks som har en mjuk gummiblandning och inget mönster, allt för att få så bra grepp som möjligt mot asfalten. De används främst vid racing och dragracing.
Varje tävlingsgren har speciella regler vad gäller vilka däck man tillåts använda.